Welcome to Gaia! ::

Dalahästen [The Swedish Spamguild!]

Back to Guilds

Talk about anything in Swedish 

Tags: free, spam, swedish, polls, friends 

Reply Galleri Stenmuren [Post artwork and writing]
Photoshop Goto Page: [] [<] 1 2

Quick Reply

Enter both words below, separated by a space:

Can't read the text? Click here

Submit

Photoshop!
  Yay! ^_^
View Results

Cassandra G Varcolaci

Dangerous Bloodsucker

9,850 Points
  • Dressed Up 200
  • First step to fame 200
  • Generous 100
PostPosted: Thu Oct 19, 2006 6:30 am
downontheupside
User Image - Blocked by "Display Image" Settings. Click to show.
Hittade en sida om hur man färglägger manga i Photoshop
Klicka här 3nodding
User Image - Blocked by "Display Image" Settings. Click to show.


Gahhh! Måste kolla!  
PostPosted: Sat Nov 18, 2006 11:26 am
Jag har en fråga, är det någon som vet om man kan göra vektorgrafik i photoshop, och i så fall hur? Skulle vara tacksam för att vektortutourial ^_^  

Lingonberry Insomniac


Sinusoid

PostPosted: Sun Feb 18, 2007 7:17 pm
Jag rekomenderar inte photoshop om man vill hålla på med vektorgrafik, Adobes Illustrator är mycket mer lämpat för sånt. Det GÅR förstås att göra i photoshop, och vad man huvudsakligen använder är pen-verktyget.

Vektorgrafik kan liknas med att rita en byggplan till ett hus istället för att bygga det.
Det man ritar med kallas ankarpunkter, mellan ankarpunkterna som man klickar ut dras en linje eller en båge (beroende på hur man har valt att ankarpunkterna ska bete sig) som datorn räknar ut. Själva grejen med vektorgrafik är att man arbetar inte direkt med pixlar/raster utan med beräkningar. Det betyder att man kan när man helst vill ändra, lägga till, ta bort och skala den bilden man ritar upp utan att dess kvalité försämmras - vektorgrafik blir aldrig pixlig för närhelst man gör ändringar beräknas bilden om och ritas upp igen.

Ankarpunkterna har två beteendesätt: Hörn och bågar - bågar har spänningspunkter, hörn har det inte.
Mellan två hörn dras en rak linje.
Mellan ett hörn och en båge så böjs linjen beroende på hur spänningspunkten på bågen ligger.
Mellan två bågar kan linjen böjas åt två håll samtidigt (tänk dig ett S), också beroende på hur spänningspunkten ligger.
En båge har en till två spänningspunkter. En för att påverka linjen som kopplas till ankarpunkten, och en för för att påverka linjen som kopplas till nästa ankarpunkt.

Hoppas det hjälper.  
PostPosted: Wed Feb 27, 2008 2:07 pm

Tack! Då får man ta och skaffa Illustrator...



Vad läskigt, jag läste frågan, sen såg jag att det var JAG som ställt den och blev jättechockad xD
 

Lingonberry Insomniac

Reply
Galleri Stenmuren [Post artwork and writing]

Goto Page: [] [<] 1 2
 
Manage Your Items
Other Stuff
Get GCash
Offers
Get Items
More Items
Where Everyone Hangs Out
Other Community Areas
Virtual Spaces
Fun Stuff
Gaia's Games
Mini-Games
Play with GCash
Play with Platinum